A brit komédia világa tele van kiállhatatlan alakokkal, erről már írtunk korábban, sőt egyes karakterekről külön posztot is megeresztettünk: olvashattatok már nálunk többek között Basil Fawltyról, Edmund Blackadderről, David Brentről és Alan Partridge-ról is, akik közül egyik sem az a kimondottan szimpatikus figura.
Rajtuk kívül is van azonban pár karakter, akit a magyar néző kevésbé ismerhet, de ha ismerné, biztosan imádná utálni. Ilyen például az itthon Az ükhadsereg címet kapott Dad’s Army főhőse, George Mainwaring százados, akit Arthur Lowe alakított igen meggyőzően. Az 1968 és 1977 között futott sorozatban egy nagyképű, hetvenkedő figurát jelenített meg, aki jócskán túlértékeli saját fontosságát, legyen szó akár civil (bankban végzett) munkájáról, akár a második világháborúban betöltött szerepéről. Mainwaringnek is voltak ugyanakkor olyan tulajdonságai, amelyek miatt kedvelhettük: a nehéz helyzetekben kétségkívül bátor és tettre kész volt, hazájához pedig mindig lojális.
Hasonló a helyzet a Pusszantlak, drágám!-ban (az Ab Fab-nek is rövidített Absolutely Fabulous-ben) látott páros, Eddie és Patsy esetében, akiket a Nagy-Britanniában igencsak kedvelt Jennifer Saunders és Joanna Lumly alakított – kisebb-nagyobb megszakításokkal – 1992 és 2012 között. A sorozatban két öntörvényű, élveteg nőt ismerhettünk meg, akik mindent megtettek saját jólétük érdekében – még ha ez azt is jelentette, hogy át kell gázolniuk másokon. Pénzüket aztán jórészt alkoholba és drogokba ölték, de így is rengeteg kellemes percet szereztek az angol és magyar nézőknek.
Március 9-én érkezik a Comedy Centralra a legújabb amerikai vígjátéksorozat, A Miller család. A csatorna ígérete szerint kínos pillanatokban nem lesz hiány.
Greg Garcia eddig olyan sorozatokat hozott tető alá, mint a Nevelésből elégséges és a Nevem Earl. A proli humorral szórakoztató készítő most új produkcióval jelentkezik: a Miller család március 9-én 21.30-kor kezd.
Bejelentették a Royal Television Society Awards 2014-es mezőnyét, számos brit komikus kapott jelölést. A legtöbb kategóriában az ITV2 szitkomja, a Plebs érdekelt, három díjat vihet el az ókori Rómában jászódó komédia.
A jelöltek közt van Rebecca Front (Psychobitches), Brendan O'Carroll (Mrs Brown's Boys) és Ryan Sampson (Plebs), a szórakoztató műsorok közt A League Of Their Own (Sky1) az Ant & Dec's Saturday Night Takeaway (ITV) és a The Last Leg (Channel 4).
Műsorvezetőként, előadóként Alan Carr (Alan Carr: Chatty Man), Ant & Dec (különféle ITV-műsorok) és Leigh Francis (Celebrity Juice / Through The Keyhole) nyerhet. Vígjátéksorozatoknál A Touch Of Cloth II: Undercover Cloth (Sky1), a Plebs (ITV2) vagy a Toast Of London (Channel 4) lehet a befutó. A nyerteseket március 18-án jelentik be Londonban.
A képen a Plebs szereplői.
Az RTL Klubon egykor vetített Limonádé több szempontból is hasonlított a TV2-es Teára, és hasonló utat is járt be, ráadásul ugyanúgy a 2002-es valóságshow-hullám áldozata lett, mint riválisa, egyben sorstársa. A rendező Kapitány Iván volt, főszerepben Puskás Tamás, Kökényessy Ági, Horkai Péter, Ellinger Edina, Tisza Anita, Szvath Tamás volt látható. A sorozat akkor érkezett, amikor a szituációs komédiának még nem volt jelentősebb kultusza itthon (addig csak a Família Kft. futott hosszabban a hazai próbálkozások közül), és az sem tudta megmenteni, hogy vendégszerepben bevetettek olyan ismert neveket is, mint Besenczy Árpád, Forgách Péter, Hujber Ferenc, Kárász Zénó, Koltai Róbert, Kovács "Kokó" István, Stohl András, Trokán Péter.
Miközben a Tea nagyrészt egy teázóban játszódott, a Limonádé hátterét egy pláza, egy ruhaüzlet adta. Eredetileg hétköznap adták, de idővel áttették szombatra, és a kora délutáni órákban vetítették. A Poén! csatorna is ismételte a sorozatot pár éve.
„Sok minden nem kedvezett a sorozatnak, legfőképpen az, hogy együtt indult a reality showk-kal, s ez a felfutását nagyon megnehezítette. Ezeknek a sorozatoknak az a halála, ha rakosgatják őket egyik sávból a másikba, ráadásul legalább két év kell az igazi felfutásukhoz és sikerükhöz, hiszen ennyi idő alatt helyezkednek bele a nézők az ilyen heti egy alkalommal megjelenő sorozatok történetébe, és kedvelik meg a figurákat. Nem véletlen, hogy még a napi rendszerességgel rendelkező sorozatok, mint a Barátok közt esetében is olyan szerződést kötött a külföldi licencadó cég, melyben kikötötték, hogy legalább két évig nem mozdíthatják el a helyéről, még ha csökken a nézőszám, akkor sem. Mi azonban sajnos nem képviselünk ekkora erőt” – nyilatkozta a magyar.film.hu-nak a szitkomról a rendező.
Kapitány szerint fölülpozícionálta a sorozatot az RTL Klub, olyan elvárásokat támasztott vele szemben, amiket az nem is tudott volna teljesíteni. „A nézettségért való hajtásban minden a reality show mögé került és ezt megszenvedte. A sok-sok rakosgatás után kikötött a nem túlságosan erős szombat délutáni időpontban, de itt újra elkezdett magára találni, és szép csendesen emelkedett a nézettsége a tőle reálisan elvárható mértékben. Azért választottuk Mihály György producertársammal annak idején az RTL Klubot, mert úgy gondoltuk, hogy jó gazdája lesz a sorozatnak. Amíg az előkészületek folytak, addig nagyon jó partner volt, később azonban türelmetlen lett. Amikor a Columbia űrkatasztrófa miatt az egyik héten elmaradt aLimonádé, Kurucz Péter úgy konferálta be a műsorváltozást: ma este hatkor a Tea című műsorunk elmarad. Így nem is lehet népszerű” – vélte.
Kapitány Iván később egy olyan csatornát keresett neki, ahol tovább lehetett volna vinni, hiszen már egy bevezetett márkáról van szó, de nem talált partnert – így a Limonádé is eltűnt idővel.
Ez különben vissza is vetette a szitkomok hazai elterjedését, megtörte a szituációs komédiákba vetett hitet a programigazgatókban, mert ment ugyan az Egy rém rendes család, illetve a Jóbarátok, de magyarok közül egyedül a Pasik tudott talpon maradni. Az illetékesek a Tea és a Limonádé bukásából aztán azt a konzekvenciát vonták le, hogy a műfaj nem való a magyaroknak, és ez így is maradt évekig.
Ezúttal a humoros improvizáció világába tettünk kirándulást, megnéztük a Momentán Társulat RögvEst című előadását, és beszélgettünk kicsit a műsorvezetővel, Bódy Gergővel is. A 2003-ban alakult, kilencfős csapatnak annak idején éppen a RögvEst volt az első előadása, azóta már közel hétszázszor játszotta – persze, nem volt két egyforma fellépés, hiszen improvizációról van szó, ami ráadásul a közönség ötleteire épít.
Több képért kattintsatok a fotók bármelyikére!
„Nem lehet belefáradni, mert tényleg minden előadás más, már csak azért is, mert minden közönség más: általában 80 százalékban új emberek jönnek, nagyjából 20 százalék a visszatérő vendégek aránya. Voltunk tavaly egy berlini improvizációs fesztiválon – egyelőre csak vendégként, de úgy néz ki, hogy jövőre fel is lépünk –, és nagyon meglepődtünk, hogy a legtöbb színész 40-50 éves volt. Nálunk a legidősebb tag 39 éves, tehát, ha ügyesen csináljuk, van még legalább tíz évünk” – mondta Gergő.
A társulat tudatosan is figyel arra, hogy ne mindig ugyanazt nyújtsa a közönségnek, többféle előadást futtat: a Fröccs – „1 deci pszichológia, 2 deci játék” – egy pszichológus közreműködésével jár körbe valamilyen lelki vagy érzelmi problémát, a Ketten a párkapcsolatokról beszél, az Ütközet pedig egy imprómérkőzés, ahol a nézők osztják a pontokat. Van a Momentánnak egy Nulladik óra című előadása is, amelyet minden hónap első hétfőjén tart reggel 7 és 8 között, azzal a szlogennel, hogy jól kezdődjön a hét.
„Érdekes módon pont erre az előadásra kelnek el leghamarabb a jegyek, valamiért nagyon megszerették a nézők. Az egész úgy indult, hogy meghívtak minket egy csapatépítő tréning második napjára, reggel kilencre. Sejtettük, hogy a résztvevők előző nap hajnalig buliztak, így nem láttuk túl sok értelmét az előadásnak, de meglepően jól sikerült. Visszafele a kocsiban kezdtünk el poénkodni azon, hogy lehetne rendszeresíteni a hajnali előadásokat, aztán mire Budapestre értünk, már nem is tűnt olyan hülye ötletnek” – mesélte Gergő.
A társulat gyerekeknek is tart előadást, Mini címmel. Gergő azt mondta, velük nagyon más az improvizáció, mert elképesztő ötleteik vannak, nem skatulyákban gondolkodnak, mint a felnőttek: „Volt, hogy egy felnőtt előadásra egy pár elhozta a tíz év körüli gyerekét is. A nézőknek meg kellett fogalmazniuk egy célt, amely köré improvizáltunk egy kampányt, és a felnőttek csupa reális, köznapi dolgot mondtak, épüljön meg a négyes metró, küldjük el a kormányt egy lakatlan szigetre stb. Mire a gyerek megszólalt: Minden lakásban legyen egy ló!”
A momentánosok alkalmanként a Dumaszínház és a Beugró tagjaival is fellépnek, annak ellenére, hogy utóbbi 2007-es megjelenését még vegyes érzelmekkel fogadták, hiszen akkor ők már négy éve játszották itthon a műfajt. „Aztán rá kellett jönnünk, hogy a Beugró népszerűsége nekünk is jót tesz, hiszen az emberek elkezdtek érdeklődni az improvizáció iránt, és utánanéztek, hogy kik foglalkoznak ezzel Magyarországon. Ha a Beugró rossz műsor lett volna, az az egész műfajnak rosszat tett volna” – vélte Gergő.
A Momentánnak is volt egyébként saját tévéműsora (amely egyszerűen a Momentán címet kapta), ebben tizen- és huszonévesek problémáit, kérdésfelvetéseit próbálta megválaszolni egy-egy jelenettel. A csapat azóta is leadott több műsortervet különféle tévéknek, de egyelőre egyikből sem lett semmi – színpadon viszont gyakran látható, Impró néven saját játszóhelye is van az Ó utcában.